ayanna

Alla inlägg den 29 augusti 2010

Val

Av Madeleine Gustavsson - 29 augusti 2010 10:45

Jag sitter och fundera på vilket parti jag ska rösta på i valet i september. Eller ja jag vet redan vilket jag ska rösta på, men vet samtidigt att det kommer att bli enorma diskussioner hemma. Men men de måste helt enkelt respekera mitt val.


Jag tänker rösta på Miljöpartiet. Tycker att Maria wetterstrand verka vara en vettig människa och jag tro verkligen på henne o det andra språkröret, som jag dessvärre inte kommer ihåg vad det heter. Många av de saker som de har i sitt partiprogramm håller jag med om, allra helst att det är dags att göra någonting åt de avgaser som vi släpper ut varje dag och skitar ner naturen med. Om det blir en höjning av bensinskatten så tro jag att det kommer att leda till att folk tänker sig för lite mer och det är dags för det nu. Vi kan inte skräpa ner så som vi gör nu. Fortsätter vi o skräpa ner moder jord så som vi gör nu så kommer vi inte ha någon moder att leva på inom bara några årtioenden. Skrämmande? Ja det kan man lugnt säga. På hemsidan så skriver de att de också vill bevara den artrikedom och den biologiska mångfalden och framför allt de stora rovdjuren, varg, björn, lo och järv. Detta håller jag verkligen med om eftersom jag personligen anser att de har lika mycket rätt, om inte ännu mer, till att leva ett bra liv här på moder jord precis som vi har. Vi har ingen rätt att bestämma vilka djurarter som ska få leva och vilka som inte ska få leva, dem enda som kan bestämma det är guden och gudinnan och ingen mer.


Dessutom så vill dem korta ner arbetsveckan, vilket jag personligen ställer mig lite tveksam till, men det är ligger ju en bra tanke  bakom så man kan ju alltid hoppas att det kommer att funka om det nu går igenom. De skriver på hemsidan att det är till för att föräldrarna ska få mer tid tillsammans med sina barn.


O så var de ju den där kärnkraft frågan, de vill ju avskaffa kärnkraften o där säger jag både ja och nej. Ja för att det inte är så säkert som människan kanske tror, ett bra exempel är ju Tjernobyl, och nej för att det trots allt är ett av de mer renare energier som vi har. När vi väl har kommit upp i utvecklingen av de förnyelsebara energierna så tycker jag att man faktiskt kan avskaffa kärnkraftverken.


Det som får mig att vilja rösta på dem är dels att dem vill bevara artrikedomen, att dem faktiskt jobbar för miljön och för att det verka som om dem är det enda parti som verkligen inse vilken knipa vi faktiskt befinner oss i.


Detta är bara några av de saker som miljöpartiet står för. Vill man veta mer så kan man alltid surfa in på www.miljopartiet.se

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards