ayanna

Direktlänk till inlägg 3 september 2010

Rekommenderas!

Av Madeleine Gustavsson - 3 september 2010 16:01

Här kommer en lista med de böcker och hemsidor som jag kan rekommendera både för nybörjare och de som har hållt på ett tag.


Bloggar:

http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se/  JAG BEUNDRA VERKLIGEN ARIADNA  JAG LIGGER BAKOM DEN HÄR BLOGGEN. Hon är min STORA förebild och en riktigt riktigt bra vän. Kan starkt rekommendera hennes blogg om ni inte förstår en del saker, hon förklarar bra och har mycket bra åsikter kring saker och ting. Hennes sida om vad wicca och en wiccas 13 mål är verkligen värda att spara ner och ha i sin Book of shadows!


Hemsidor:

www.wiccantogether.com <-- ett engelskt forum där man lätt får kontakt med likasinnade från hela världen. Utifrån vad jag har sett dock så är det mest engelsmän och amerikaner som är där, bara ett fåtal svenskar som jag har pratat med.

www.svenskawicca.tk <--- dock inte ett aktivt forum, tar ett tag innan någon svara. Det verka mest som om de flesta som är medlemmar där är i åldern 15-20 år.

www.wiccainfo.se <--- här ska alla nybörjare gå in. Bra med information och länkar till andra sidor. Kanske inte så mycket för dem som redan har lite erfarenhet men man kan lära sig en hel del ändå.

http://paganwiccan.about.com/ <--- en bra info sida. Där står lite allt möjligt om de olika högtiderna, olika recept och lite annat smått och gott.

www.wicca.com <--- en bra sida med mycket bra länkar. Har dock inte använt den så mycket själv men enligt vad jag har hört från andra så ska den vara riktigt riktigt bra.

www.witchvox.com <--- ett bra community där man kan läsa artiklar, vilka regler som finns och en sida där man kan få kontakt med någon som bor i ens närhet. har själv en sida där men kommer inte ihåg vad jag heter och har ej heller fått någon längre kontakt med folk där.

www.newpage.se <-. en super bra sida. Har även en telefonlinje ditt man kan vända sig för medialrådgivning. De anordnar också kurser och säljer böcker inom olika religioner. De säljer också bra saker som man som häxa eller medial har användning av.

www.amuletten.se <--- enligt mig den bästa affären som man kan vända sig till. Säljer allt ifrån gudinnestatyer till vykort. Visserligen ganska så dyra men helt klart värt priset.


Internet är en ganska så bra kunskapskälla men den bästa tycker jag ändå är böckerna.


Böcker:

 

Flora:

Den nya nordiska floran, Bo Mossberg & Lennart Stenberg, 2003 <---- oväderlig om man vill ha koll på hur örterna ser ut och vart dem växer. Enligt mig så går det inte så bra att vara örthäxa om man inte har en bra flora, det är ett måste. Det enda minuset som jag ser med denna är att den är så otymplig och stor.

 

Handbok om Örter, Odling, matlagning, skönhet, Hälsoeffekter, Andrea Rausch, Birgitte Lotz2007 <--- Bra om man vill ha reda på örternas olika egenskaper och vad dem är bra till.

 

Encyclopedia of magical Herbs, Scott cunningham, 2009 <--- Oj oj oj vad jag har använt den här boken, snart sönderbläddrad och full med fläckar. Helt underbar bok, för en örthäxa.. Här står precis allt man behöver veta.

 

Skogarna och träden, natursyn i gångna tider, Carl-Herman Tillhagen, 1995 <--- jätte rolig bok om man tycker om att läsa om örtmedicin och olika myter runt omkring de 20 vanligaste träden här i sverige. Personligen så använder jag den mest för att få reda på trädens olika egenskaper och vad man kan använda dem till.


Oljor. incense & Brews:

The complete Book of Incense, Oils & Brews, Scott cunningham, 2009 <--Bra som grund om man vill göra egna recept eller om man vill göra olika brews och oljor.


Magi;

Stora boken om Magi, Cassandra Eason,  2004 <--- den underbara Cassandra, en helt underbar häxa, som skriver underbart om magi i denna oväderliga bok. Har lärt mig en massa av denna och den är flitigt använd.

 

Wicca, Scott cunningham, 2006 <--- ytterligare en flitigt använd bok. Märkte idag att den är ordentligt sliten på sidan. Hehe. En av de böcker som rekommenderas mest till nybörjare och även jag rekommendera den starkt om du är nybörjare. Den är lättläst och mycket lätt att förstå. Den dömmer inte heller ut en om man väljer att följa sin egen väg utan en del av dess syfte är att fungera som en grund för ytterligare studier och uppbyggnad av den egna religionen.

 

Wicca for one The path of solitary witchcraft, Raymond Buckland, 2004 <-- Till skilnad från den boken som står nedan så är den här boken skriven till dm som har valt att utöva sig ,av denna underbara religion, ensamma, som solitärer. Tycker mer om denna boken eftersom han här skriver att den solitära vägen är lika bra, om inte bättre, som  den i ett covern.

 

Complete book of witchcraft, Raymond buckland, 2009 <-- Bra övnings bok. Varje kapitel avslutas med ett test där man få testa sig och se om man har uppfattat saker och ting rätt. Håller dock inte riktigt med i en del av de saker som han har skrivit men kan fungera för andra. Boken är mestadels skriven till dem som har planer på att gå med i ett covern eller kanske till och med starta ett.


Wicca/witchcraft/sabbats and esbats osv:

Wicca, scott cunningham, 2006 <--- Läs ovan!

 

Wicca for one, Raymond Buckland, 2004 <--- Läs ovan!

 

A witches bible, Janet and stewart Farrar <--- Det här är de flesta wiccaners och häxors bible. Underbar bok men dock lite svårläst om man inte är så bra på engelska. I vissa fall så rekommendera jag att ha en ordbok i närheten. Fast att den är svår att förstå ibland så kan jag starkt rekommendera denna för dem som vill ha mer kött på benen och lite bakgrund till både de olika sabbaterna och esbaterna men också till de mer historiska bitarna om häxförföljelser, hur wicca uppstod och hur man utövade sig av olika ritualer i forntiden. Vet dock inte om jag ska rekommendera den för nybörjare.

 

En wiccas handbok, Jennifer Hunter, 1997 <--- en av de böcker som jag ställer mig lite tveksam till. En av de första böckerna som jag läste och tyckte var bra då. Nu anser jag att den är lite för enkel och har en del brister. Kan dock fungera som en ingång men inte mer.

 

Shamanism:

Vinden är min mor, Bear Heart <-- Vet inte ens vad jag ska börja angående den här boken. Jag skulle kunna tala i timmar om den här. Är helt klart en bok som betyder mycket för mig och som man kan lära sig mycket av. Läs den och begrunda. Jag lovar även fast du kanske inte är schaman så kommer du att lära dig tonvis av den här! Har den inte själv, lånade den på det lokala biblioteket, men ska köpa den som pocket form när jag väl har pengar. Ett måste för bokhyllan!!

 

Schamansk Healing, Indiansk läkedom för att hela dig själv och andra, Alberto Villoldo, 2000 <---- ytterligare en bra schaman bok men den här är mer inriktad på den mer fysiska och healande biten medan den andra är mer filosofisk. Bra med övningar och den förklara bra vad de olika chakrorna innebär och hur chakra systemet fungera i samklang med den fysiska kroppen.

 

I shamanens cirkel, Olga Kharitidis <---Underbar bok om den ryska psykologen Olga som tillsammans med en vän besöker en shaman långt ut på den ryska tundran. Mycket läsbar och underbar enligt min mening och absolut en bok som jag tycker att man som nybörjare ska läsa.


Historia/arkeologi:

Forntida kvinnor, Jägare, vikingahustru, prästinna, Catharina Ingelman-sundberg, 2004 <-- en mycket intressant och rolig bok att läsa om man tycker om historia och kvinnohistoria. Kan starkt rekommenderas men är inget måste!

 

Listan kommer att byggas ut allt eftersom jag läser nya böcker. Har en hel del på listan som ska läsas om man säger så.

 

Musik:

I walk with the goddess, Kellianna eller Elemental av samma sångerska <---- en av mina favoritartister. Fullkomligt älska hennes låtar och har använt dem ett antal gånger i mina ritualer. Många av de har jag skrivit ut texten på och sjunger själv under ritualerna.

Drummedicine, Sacred Earth drums, Sacred spirit drums, chakra healing zone, David and Steve gordon <-- skivor som jag upptäckte på spotify idag och som jag förmodligen kommer att använda under lång tid. Rytmerna är underbara och man kan inte låta bli att bli glad när man lyssnar på dem.

Earth magic, Starhawk <----- jag blev fullkomligt överlycklig när jag hittade denna på spotify. Jag älskar hennes röst och kan inte låta bli att tycka att den är väldigt meditativ. Ska dock säga att hon är väldigt väldigt feministisk, men jag tycker att hon har en poäng i mycket av det som hon säger.

Moongoddess, Medwyn Goodall <------ underbarare musik får man leta efter.

The blue moonsong, Elaine Silver <----- sjukt vacker och mysig låt. Den ska jag använda vid varje fullmåne, trots att låten egentligen inte handlar om fullmånen som sådan.

 

Mer låtar och artister kommer allt eftersom. Allting som jag har skrivit här finns på spotify. Jag har en lista med 326 låtar med häxtema och den fylls på hela tiden. Vill ni ha den så är det bara att kontakta mig så skicka jag länken till er.

 

 

 

 
 
Ariadna

Ariadna

6 september 2010 21:03

Tack vännen för de lovorden! De gjorde mig verkligen rörd och jättelycklig. Var Välsignad Ayanna!

http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se

Madeleine Gustavsson

7 september 2010 13:14

Det var så lite så vännen min... :)

 
Ingen bild

mångudinnan selene

25 januari 2011 21:08

Här hittar man en hel del intressant kul du delar med dig
men du har bara nämnt en endaste blogg hur kommer det sig?
du verkar ha koll på bra bloggar så det måste jag ge dig kritik för vill se lite mer bloggar här :)
månljus

Madeleine Gustavsson

27 januari 2011 01:54

oh tack för att du sa det, ska leta reda på alla i morgon o länka till dem. Tack för kritiken :) alltid roligt o få lite konstruktiv kritik, som ja bruka säga ;P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Gustavsson - 9 juni 2011 18:43

Ibland så händer det så mycket här i världen och nu händer detta. Jag har bestämt mig för att starta upp min egna hemsida och har därmed bestämt mig för att starta upp en blogg där i stället. För er som vill följa med mig dit så är adressen, www.isme...

Av Madeleine Gustavsson - 4 juni 2011 11:33


      Igår så gjorde jag ett hårspänne med några fjädrar. Hårspännet var väl sådär, så jag ska göra om det. Ska sätta fast fjädrarna i ett par hårnålar i stället.    Sen när det är färdigt så är det bara trumman som fattas <3 ...

Av Madeleine Gustavsson - 2 juni 2011 18:51


         Jag älskar att gå barfota. Det är helt underbart att känna moder jord under mina fötter. Det är helt underbart att känna hur hon stödjer mig när jag vandra runt i min egna lilla värld.    Jag vill passa på och tipsa om en artike...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 14:03


Igår när jag var ute och gick så såg jag den här symbolen på himlen. Har inte en aning om vad den betyder, men jag tror att gudarna försöker att tala om någonting för mig. Frågan är bara vad? vad tro ni?   ...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 00:24


  Ikväll hade jag en riktigt riktigt magisk afton. Jag var på möte med Xtravaganzan och på vägen hem så passade jag på att betrakta himlen medan jag gick. Fick direkt svar på den frågan som jag ställde mig,  vilket glädjer mig. När jag kom hem så gic...

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards