ayanna

Alla inlägg den 16 september 2010

Av Madeleine Gustavsson - 16 september 2010 19:05


Vacker bilder eller hur?


Se, nu står du där i din gamla beckiga skrud!

Med här står jag likt en silverprydd brud! (säger björken till granen om våren).


Användning förr och nu: kreatursfoder, saven kan man dricka av, snickeriarbete, möbler, arbetsredskap, bränsle, kvastar, vidjor, rep, uppfostringsmedel, näverskor, garvning,


Medicinsk användning: Om man under skogghuggning råkade hugga sig i benet så kunde man ta den innersta hinnan på nävern, lägga det på såret och sen täcka det med kåda. Om sår vattnade, så kunde man strö pulveriserad björkaska på. I Tyskland så menar man att man borde, mot yttre skador, tappa en björk på sav, dricka den och sen täppa igen hållet illa kvickt. i takt med att hålet växte igen så läkte skadan. Att sova på björklöv skulle också vara bra eftersom det ansågs bota TBC.

 Den medicinska användningen av björk är så stor så ja kan inte få med allt här utan jag valde dem som jag t yckte var roligast.


Magisk användning:

  • ett bra skydd emot onda makter
  • insektsmedel, all ohyra skulle visst sky björken
  • Kärleksmedel
Av Madeleine Gustavsson - 16 september 2010 12:45

Idag blir det till att plugga och skriva lite på sin uppsats.   

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards