ayanna

Alla inlägg den 13 september 2010

Av Madeleine Gustavsson - 13 september 2010 16:57


   Nu under kvällen så ska jag ta och städa igenom mitt altar, både från damm och diverse negativa energier som kan ha fastnat där. Så de blir att jorda sig, genomföra en snabb ritual för att be om gudens och gudinnans hjälp att städa bort negativ energi tillsammans med min guide, plocka av saker, tvätta av dem med salt och lavendel vatten och sen tvätta av altaret. Sen så ska jag avsluta med att tända ljus och låta dem brinna en stund. Kanske ska genomföra en rening av lägenheten i morgon med.  

Av Madeleine Gustavsson - 13 september 2010 16:18

  

Åh vad jag älskar dessa underbara träd-

Just den här bilden är tagen från internet, så det är inte jag som har tagit den, vilket jag tycker är synd. Men men det var egentligen inte det jag ville utan det jag ville var att skriva om någonting som jag verkligen tycker är intressant, vårdträd.

 

Vad är då ett vårdträd?

Om man kommer till ett gammalt torp eller en gård så ser man ofta ett större träd som är kvar på gården. I många fall, om gården är gammal, så är detta vårdträd. Ett vårdträd är ett träd som gårdens invånare har utsett till att ta hand om gården och dess invånare. Om tex någon hade tandvärk så kunde man efter att ha bett trädet om lov föra över sjukdomen till trädet genom att spika in en spik i det samtidigt som man utförde någon typ av ritual. På många gårdar här i landet så valde föräldrarna till unga barn att föra barnen genom grenklykorna på ett träd för att detta skulle få ett långt och lyckligt liv. Man kunde också plantera ett träd när någon ny familjemedlem kom till världen och om detta träd vissnade så skulle det inte gå bra för barnet. Men om det rotade sig bra och växte sig stort och ståtligt så skulle barnet få lycka och framgång. 

 

För att trädet skulle må bra och se till att det gick bra för gården så offrade man olika saker till det, i sydamerika så hängde man bland annat upp de finaste ponchos i träden för att tillfredställa dess ande. Men här i Sverige så var de mestadels öl som man hälde ut över dess rötter eller så ställde man ut ett fat med gröt på julaftonen. Gjorde man inte detta och gjorde trädet förargat så kunde det gå riktigt riktigt dåligt för gården.  I trädet så bodde det också, enligt många sägner, andar som antingen ville en väl eller inte. Så det gällde att hålla sig god vän med trädet annars så kunde det, som redan skrivet,  gå illa för en. På en del håll sa man också att om fällde träden så skulle ens gård brinna ner.

 

"I Bramsens gård i Sillerup står en gammal ek, om vilken det sägs, att därest den fälles, brinner gården. En dag satt där några karlar och diskuterade, om det kunde ligga någon sanning i denna tro? En av de närvarande tvivlade så starkt på detta, att han gav order om, att den ek, "som stod för hans gård", skulle fällas. Dessförinnan såg han till, att all eld i huset var släkt, så att intet slarv med elden kunde komma hans tro på skam. Så fälldes trädet, men då det föll, skrämdes en häst i stallet av braket, och for ut genom dörren så att gnistorna sprutade kring de järnskodda hovarna. Gnistorna satte eld på halmen i stallet, och gården brann ner till grunden (Carl Herman Tillhagen, skogarna och träden -natursyn i gångna tider, sid 108)

 

Man hade uppenbarligen en helt annan syn på träden förr än vad man har idag. Då hade man mycket mer respekt för dem och visade verkligen detta. Numera blir man ju sedd som dum om man rör vid ett träd, fråga om man få ta av det och sen plocka ett blad, ett bär eller löv. För mig är det helt självklart att "fråga" innan jag tar någonting från allt!

 

Bild på ett vårdträd i närheten av mig kommer senare. Finns ett inte så himla långt ifrån mig. Inte så konstigt eftersom gården som ligger precis bakom mig en gång i tiden har varit en storgård. Den finns med på 1600-1700-tals kartan över området.

 

 

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards