ayanna

Alla inlägg den 29 september 2010

Av Madeleine Gustavsson - 29 september 2010 12:36

Har ganska så länge funderat på vem det är som är min skyddsgud. Först trodde jag att det skulle kunna vara Pan men nu så är jag inte riktigt säker längre. Under pilgrimsvandringen så kändes det inte så, då hade jag mer kontakt med fader sol vilket fick mig att inse att det faktiskt kan vara så att det är Shamash som är min skyddsgud.


Shamash:

Shamash är min skyddsgudinna Ayas gemål. Han är den babyloniska / sumeriska / mesopotamska solguden och har därmed den viktigaste platsen i deras mytologi. Han ses också som rättvisans och spådomens gud och har därmed förmågan att se in i framtiden. Enligt mytologin så sågs han också som den allvetande domaren.  Enligt myten så är han fader till Kittu (rättvisan) och Misharu (lag) och när han fädas över himlen så dras han av fyra hästar i sin vagn. .


Jag tror stenhårt att det är han som är min skyddsgud dels för att han kontaktade mig under pilgrimsvandringen och dels för att jag ett flertal gånger har sett ett antal hästar fara över himlen på kvällarna (i form av moln). Vad tro ni?

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards