ayanna

Alla inlägg den 3 september 2010

Av Madeleine Gustavsson - 3 september 2010 16:01

Här kommer en lista med de böcker och hemsidor som jag kan rekommendera både för nybörjare och de som har hållt på ett tag.


Bloggar:

http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se/  JAG BEUNDRA VERKLIGEN ARIADNA  JAG LIGGER BAKOM DEN HÄR BLOGGEN. Hon är min STORA förebild och en riktigt riktigt bra vän. Kan starkt rekommendera hennes blogg om ni inte förstår en del saker, hon förklarar bra och har mycket bra åsikter kring saker och ting. Hennes sida om vad wicca och en wiccas 13 mål är verkligen värda att spara ner och ha i sin Book of shadows!


Hemsidor:

www.wiccantogether.com <-- ett engelskt forum där man lätt får kontakt med likasinnade från hela världen. Utifrån vad jag har sett dock så är det mest engelsmän och amerikaner som är där, bara ett fåtal svenskar som jag har pratat med.

www.svenskawicca.tk <--- dock inte ett aktivt forum, tar ett tag innan någon svara. Det verka mest som om de flesta som är medlemmar där är i åldern 15-20 år.

www.wiccainfo.se <--- här ska alla nybörjare gå in. Bra med information och länkar till andra sidor. Kanske inte så mycket för dem som redan har lite erfarenhet men man kan lära sig en hel del ändå.

http://paganwiccan.about.com/ <--- en bra info sida. Där står lite allt möjligt om de olika högtiderna, olika recept och lite annat smått och gott.

www.wicca.com <--- en bra sida med mycket bra länkar. Har dock inte använt den så mycket själv men enligt vad jag har hört från andra så ska den vara riktigt riktigt bra.

www.witchvox.com <--- ett bra community där man kan läsa artiklar, vilka regler som finns och en sida där man kan få kontakt med någon som bor i ens närhet. har själv en sida där men kommer inte ihåg vad jag heter och har ej heller fått någon längre kontakt med folk där.

www.newpage.se <-. en super bra sida. Har även en telefonlinje ditt man kan vända sig för medialrådgivning. De anordnar också kurser och säljer böcker inom olika religioner. De säljer också bra saker som man som häxa eller medial har användning av.

www.amuletten.se <--- enligt mig den bästa affären som man kan vända sig till. Säljer allt ifrån gudinnestatyer till vykort. Visserligen ganska så dyra men helt klart värt priset.


Internet är en ganska så bra kunskapskälla men den bästa tycker jag ändå är böckerna.


Böcker:

 

Flora:

Den nya nordiska floran, Bo Mossberg & Lennart Stenberg, 2003 <---- oväderlig om man vill ha koll på hur örterna ser ut och vart dem växer. Enligt mig så går det inte så bra att vara örthäxa om man inte har en bra flora, det är ett måste. Det enda minuset som jag ser med denna är att den är så otymplig och stor.

 

Handbok om Örter, Odling, matlagning, skönhet, Hälsoeffekter, Andrea Rausch, Birgitte Lotz2007 <--- Bra om man vill ha reda på örternas olika egenskaper och vad dem är bra till.

 

Encyclopedia of magical Herbs, Scott cunningham, 2009 <--- Oj oj oj vad jag har använt den här boken, snart sönderbläddrad och full med fläckar. Helt underbar bok, för en örthäxa.. Här står precis allt man behöver veta.

 

Skogarna och träden, natursyn i gångna tider, Carl-Herman Tillhagen, 1995 <--- jätte rolig bok om man tycker om att läsa om örtmedicin och olika myter runt omkring de 20 vanligaste träden här i sverige. Personligen så använder jag den mest för att få reda på trädens olika egenskaper och vad man kan använda dem till.


Oljor. incense & Brews:

The complete Book of Incense, Oils & Brews, Scott cunningham, 2009 <--Bra som grund om man vill göra egna recept eller om man vill göra olika brews och oljor.


Magi;

Stora boken om Magi, Cassandra Eason,  2004 <--- den underbara Cassandra, en helt underbar häxa, som skriver underbart om magi i denna oväderliga bok. Har lärt mig en massa av denna och den är flitigt använd.

 

Wicca, Scott cunningham, 2006 <--- ytterligare en flitigt använd bok. Märkte idag att den är ordentligt sliten på sidan. Hehe. En av de böcker som rekommenderas mest till nybörjare och även jag rekommendera den starkt om du är nybörjare. Den är lättläst och mycket lätt att förstå. Den dömmer inte heller ut en om man väljer att följa sin egen väg utan en del av dess syfte är att fungera som en grund för ytterligare studier och uppbyggnad av den egna religionen.

 

Wicca for one The path of solitary witchcraft, Raymond Buckland, 2004 <-- Till skilnad från den boken som står nedan så är den här boken skriven till dm som har valt att utöva sig ,av denna underbara religion, ensamma, som solitärer. Tycker mer om denna boken eftersom han här skriver att den solitära vägen är lika bra, om inte bättre, som  den i ett covern.

 

Complete book of witchcraft, Raymond buckland, 2009 <-- Bra övnings bok. Varje kapitel avslutas med ett test där man få testa sig och se om man har uppfattat saker och ting rätt. Håller dock inte riktigt med i en del av de saker som han har skrivit men kan fungera för andra. Boken är mestadels skriven till dem som har planer på att gå med i ett covern eller kanske till och med starta ett.


Wicca/witchcraft/sabbats and esbats osv:

Wicca, scott cunningham, 2006 <--- Läs ovan!

 

Wicca for one, Raymond Buckland, 2004 <--- Läs ovan!

 

A witches bible, Janet and stewart Farrar <--- Det här är de flesta wiccaners och häxors bible. Underbar bok men dock lite svårläst om man inte är så bra på engelska. I vissa fall så rekommendera jag att ha en ordbok i närheten. Fast att den är svår att förstå ibland så kan jag starkt rekommendera denna för dem som vill ha mer kött på benen och lite bakgrund till både de olika sabbaterna och esbaterna men också till de mer historiska bitarna om häxförföljelser, hur wicca uppstod och hur man utövade sig av olika ritualer i forntiden. Vet dock inte om jag ska rekommendera den för nybörjare.

 

En wiccas handbok, Jennifer Hunter, 1997 <--- en av de böcker som jag ställer mig lite tveksam till. En av de första böckerna som jag läste och tyckte var bra då. Nu anser jag att den är lite för enkel och har en del brister. Kan dock fungera som en ingång men inte mer.

 

Shamanism:

Vinden är min mor, Bear Heart <-- Vet inte ens vad jag ska börja angående den här boken. Jag skulle kunna tala i timmar om den här. Är helt klart en bok som betyder mycket för mig och som man kan lära sig mycket av. Läs den och begrunda. Jag lovar även fast du kanske inte är schaman så kommer du att lära dig tonvis av den här! Har den inte själv, lånade den på det lokala biblioteket, men ska köpa den som pocket form när jag väl har pengar. Ett måste för bokhyllan!!

 

Schamansk Healing, Indiansk läkedom för att hela dig själv och andra, Alberto Villoldo, 2000 <---- ytterligare en bra schaman bok men den här är mer inriktad på den mer fysiska och healande biten medan den andra är mer filosofisk. Bra med övningar och den förklara bra vad de olika chakrorna innebär och hur chakra systemet fungera i samklang med den fysiska kroppen.

 

I shamanens cirkel, Olga Kharitidis <---Underbar bok om den ryska psykologen Olga som tillsammans med en vän besöker en shaman långt ut på den ryska tundran. Mycket läsbar och underbar enligt min mening och absolut en bok som jag tycker att man som nybörjare ska läsa.


Historia/arkeologi:

Forntida kvinnor, Jägare, vikingahustru, prästinna, Catharina Ingelman-sundberg, 2004 <-- en mycket intressant och rolig bok att läsa om man tycker om historia och kvinnohistoria. Kan starkt rekommenderas men är inget måste!

 

Listan kommer att byggas ut allt eftersom jag läser nya böcker. Har en hel del på listan som ska läsas om man säger så.

 

Musik:

I walk with the goddess, Kellianna eller Elemental av samma sångerska <---- en av mina favoritartister. Fullkomligt älska hennes låtar och har använt dem ett antal gånger i mina ritualer. Många av de har jag skrivit ut texten på och sjunger själv under ritualerna.

Drummedicine, Sacred Earth drums, Sacred spirit drums, chakra healing zone, David and Steve gordon <-- skivor som jag upptäckte på spotify idag och som jag förmodligen kommer att använda under lång tid. Rytmerna är underbara och man kan inte låta bli att bli glad när man lyssnar på dem.

Earth magic, Starhawk <----- jag blev fullkomligt överlycklig när jag hittade denna på spotify. Jag älskar hennes röst och kan inte låta bli att tycka att den är väldigt meditativ. Ska dock säga att hon är väldigt väldigt feministisk, men jag tycker att hon har en poäng i mycket av det som hon säger.

Moongoddess, Medwyn Goodall <------ underbarare musik får man leta efter.

The blue moonsong, Elaine Silver <----- sjukt vacker och mysig låt. Den ska jag använda vid varje fullmåne, trots att låten egentligen inte handlar om fullmånen som sådan.

 

Mer låtar och artister kommer allt eftersom. Allting som jag har skrivit här finns på spotify. Jag har en lista med 326 låtar med häxtema och den fylls på hela tiden. Vill ni ha den så är det bara att kontakta mig så skicka jag länken till er.

 

 

 

Av Madeleine Gustavsson - 3 september 2010 14:32

  

Under min dagliga vandring idag så upptäckte jag att träden har olika energier och olika personligheter beroende på om dem är planterade, är vildvuxna, vilken art dem är och om de är vildvuxna eller inte.


Oxeln är ett väldigt tillbaka draget träd, den vill gärna inte (om den inte är van vid det) att man ta på det eller inkräkta på dess personliga område. Dem oxeln som jag som jag kände in mig på är planterad och befinner sig på en kyrkogård. Så personligen så tro jag inte att den är så van vid att människor ens lägger märke till den och allra minst gå fram och ta på den, På oxeln så befann sig aurans kant bara ett fåtal cm från dess stam, det var ungefär som om den försökte skydda sig själv.


Rönnen är också något tillbakadragen och reserverad men ändå lita mer öppen för kontakt än vad oxeln var. Även denna var planterad på en kyrkogård men jag tro att den var lite mer van vid uppmärksamhet beroende på dem vackra bären som växer där. Bären fångar liksom ens uppmärksamhet. Rönnens aura befann sig ca 10-15 cm ut utanför dess stamm.


Precis som rönnen så var även tallen mer öppen trots att också den växte på en kyrkogård. Fast den uppfattade jag att den hade en helt annan personlighet eller själ än vad båda dem andra träden hade. Den var mer auktoritär och nästan lite snobbig men ändå artig på ett visst sätt.


Eken däremot den var mer öppen och tillåtande än vad alla de andra träden var. Kände in mig på två ekar, varav den ena var vild och den andra var planterad. Den planterade var öppen men ändå fundersam och funderade mest på vem jag var och vad jag ville den och den andra, vilda, var mer välkomnande och inte så fundersam. Han eller hon la inte särskilt stor uppmärksam på mig utan var mer trött och slumrande och förberedde sig inför den kommande hösten/vintern.


De så pass olika energierna tro jag kan bero på olika faktorer, dels hur gamla de är, vart de befinner sig, om de planterade eller vilda och vad för egenskaper de har. Alla träden här som jag har känt in mig på idag är alla kända för att ha beskyddande egenskaper så det kanske inte är så undra på att de är reserverade, auktoritära och tillbakadragna. Skillnaden är att eken är både beskyddande och har en enorm kraft, vilket i sin tur gör att den är mer öppen och tålmodig, den vet att den har en enorm kraft som skyddar den.


Gå ut och testa själva och se vad ni kommer fram till. Tänk bara på att om träden uppfattas som tillbakadragna, reserverade och inte riktigt vill att ni ska komma nära dem, respektera då deras önskan, känn in på dem en liten stund, tacka dem och sen gå därifrån. Att tacka för att ni får umgås med dem en stund är enligt mig en väsentlig del av att ha kontakt med naturen och vara en häxa.


Blessed be   

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards