ayanna

Alla inlägg den 11 september 2010

Av Madeleine Gustavsson - 11 september 2010 21:59

Jag skrev i senaste inlägget att jag skulle ta en runda till stadsparken. Det blev inte riktigt så, i stället så blev det en runda till det älskade slottet.. Passade på att njuta lite av vinden, tystnaden och utsikten ifrån slottsvallarna. Passade även på att kolla om jag kunde hitta några örter som jag kan använda mig av under vinterhalvåret. Hittade faktiskt järnek, ginko, daggkåpa och murgröna. Så lilla jag ska ta med mig min lilla korg i morgon, gå dit och plocka de löven som ligger på marken. Vill varken göra gata-park förvaltningen eller träden sura genom att ta bladen ifrån träden. Ligger dem på marken och det inte är nåt fel på dem så kan man använda sig av dem. Ska också se om jag inte kan hitta några fina ekollon, men det blir nog bort emot Kalmarsundsparken det. När jag ändå är där så ska jag nog passa på och ta lite havsvatten, men det får vi se.

 

Järneken skulle visst, när jag slog upp det hemma, hålla ondska och onda andar borta om man använde den som talisman. Dock så får man vara försiktig eftersom den är giftig och ger hudutslag.

 

Ginko skulle också fungera bra som en amulett eller tallisman.

 

daggkåpan ska man, enligt cunningham, ha i kärleksdrycker.

Av Madeleine Gustavsson - 11 september 2010 14:20

Idag så ska jag och en kompis till parken. Vet inte om kompisen kommer att stanna så länge men jag kommer att stanna ett tag och njuta av naturen. Som ni alla vet så älskar jag naturen och vill gärna vara med den hela tiden. Så jag ska nog ta med min mobil, ta några kort och sätta mig och ta en liten fika. Nu fick jag reda på att kompisen inte ska med så jag lånar nog en  bok och sätter mig och läser.  Få se vilken bok det blir, förhoppninsvis någonting om myter eller naturmedicin.

 

Inom naturmedicinen så fanns det en hel del väldigt intressanta böcker som jag ska ta en liten titt på tro jag. Alltid roligt att få lära sig någonting nytt om huskurer och hur man botar saker och ting med naturliga medel i stället för att ta en massa konstigheter. Tex för huvudvärk så tar jag ej längre tabletter utan ta ett glas vatten med salt och lite basilika, fungera  det lovar jag er!

 

Fundera på om jag skulle gå ut en runda även i kväll o sen om jag kan se stjärnorna och lyssna på träden. Hur konstigt det än låter så kan man faktiskt lära sig en hel del bara genom att lyssna på träden och blåsten som blåser genom dess kronor. Har man tur så man kan till och med höra melodier men det är väldigt sällan.

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards