ayanna

Alla inlägg den 15 mars 2011

Av Madeleine Gustavsson - 15 mars 2011 22:44

   The Happening:

Elliot, en helt vanlig naturvetenskaps lärare, undervisar i biologi  när han helt plötsligt blir avbruten av vicerektorn som vill att  han ska följa med henne på ett möte tillsammans med resterande lärarna och rektorn. Det visar sig att Central Park kan ha blivit attackerat av en terrorist attack. Någon typ av gas, som gör att folk tar självmord, har släppts ut. Skolan stängs och ganska så snart börja Elliot fatta att det är någonting som inte stämmer. Folk dör som flugor och beter sig allt mer konstigt. Storleken på det hela gör efter ett tag att myndigheterna efter ett tag utesluter möjligheten att det skulle kunna vara en terrorattack. Men frågan är då, om det inte var en terrorattack, vad var det då? kärnkraftverk? ett CIA expriment som gick fel? vad?


Jag brukar inte tycka om M Knightshyamalan som regissör (varken The village eller sjätte sinnet är några av mina favoritfilmer). Har alltid tyckt att han gör väldigt konstiga och tråkiga filmer men här slogs jag av förvåning. Jag följde med hela tiden och kunde inte släppa blicken ifrån tv.skärmen under hela tiden. Redan från början började jag fundera på vad som egentligen hände och vad som var orsaken till det hela. De olika teorierna, som dyker upp under filmens gång, kunde mycket väl vara logiska och stämma men vilken av dem var det? Det var den frågan som fick mig att hålla intresset uppe hela tiden och i slutet så tycker jag att man får ett väldigt bra svar på just den frågan.


Jag kan starkt rekommendera den här filmen för er som gillar spänning och att få fundera en stund. Själv köpte jag den och det är inte någonting som jag ångra och jag kommer absolut att se den en gång till inom en snar framtid.

Av Madeleine Gustavsson - 15 mars 2011 22:31

Efter att ha sett den tänkvärda filmen The happening (mer om den i annat inlägg) så började jag fundera på kan verkligen växter kommunicera så som de verka göra i filmen?


Nyfiken så var jag tvungen att söka på nätet för att se om jag fick något svar på min fråga och svaret var ett rungande JA!


Enligt forskare runt om på olika ställen i världen så kan växter kommunicera med varandra. Kommunikationen verka också sker på ett direkt sätt och inte som man kan tro på ett indirekt sätt. Som ni kanske har sett så har bland annat jordgubbar, klöver och fläder så kallade löpare som löper utmed marken. Det är med hjälp av dessa som information kan skickas kontinuerligt emellan olika individer. Kommunikationen kan också sker via så kallade feroromer (vet inte hur det stavas).


För att ni ska förstå principen: Ta tex en fläder, om en av individerna i en fläderbuske bli angripen av larver så skickar den ut en varningssignal till dess grannar och producera en slags enzym som gör att bladen blir för tjocka för larven att äta. Varningssignalen gör att angränsande individer börja att producera samma enzym för att skydda sig emot kommande attacker från larver. En slags kommunikation kan också sker så här, enligt forskarna, om tex gråbo bli attackerad av insekter så producera den feromer, vilket den sen skickar ut via luften. Grannarna uppfattar signalen och börja producera samma feromon för att skydda sig.


ytterligare forskning från University of Ontario visar att växterna trivs bättre och växer bättre om de får växa tillsammans med sina syskon än om de får växa upp med en total främling. Hur känner de då igen varandra? Forskarna tror att de känner igen varandra via någon slags kemisk signal som skulle kunna fungera som ett slags DNA! Några forskare går till och med så långt så att dem menar på att växterna trivs bättre om de får vara hos någon som tycker om dem.


Källa:

http://www.livescience.com/1909-plants-communicate-warn-danger.html

http://news.nationalgeographic.com/news/2007/06/070614-plants.html

http://scienceray.com/biology/botany/do-trees-talk-some-scientists-think-they-do/

http://illvet.se/fraga-oss/kan-vaxter-kommunicera

 

Det här är nåt av de mest fashinerande som jag har läst på väldigt länge. Jag är så glad att jag fick ta del av den här kunskapen och jag kommer efter detta visa mer respekt gentemot våra gröna vänner, framför allt träden eftersom de betyder så mycket för mig. Att träden kan kommunicera det visste jag redan eftersom de bruka kommunicera med mig via energier och aura, men att hela växtvärlden gjorde det hade jag ingen aning om.

 

Moder jord är underbar <3

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards