ayanna

Direktlänk till inlägg 12 mars 2011

Hur ser mina ritualer ut

Av Madeleine Gustavsson - 12 mars 2011 23:14

detta inlägget är bara skrivet som en mall och ingenting mer. Ändringar kan ske beroende på vilken högtid det är och vilken tid på dagen det är. MEN ANVÄND DEN GÄRNA OCH ÄNDRA! VAR EJ HELLER RÄDD FÖR ATT IMPROVISERA. Gudarna tycker om när man använder sina egna ord och verkligen menar det man säger.

 

  • Börja med att städa området, antingen med en kvast eller genom att visualisera. Man kan också städa området genom att använda sig av de olika elementen. Jag brukar börja med att rena saltet, och med hjälp av saltet rena vattnet och sen använda vattnet för att stänka runt det område som jag ska lägga cirkeln på. Om du ska ha ritualen din ute så behöver du inte städa för att naturen är i sig själv ren.
  • Sen så skapar jag min cirkel genom att gå runt med min trollstav och tänka mig som att blått ljus skjuter ut ifrån staven och lägger sig runt cirkeln. Detta är cirkelns ytterkant. Denna kan man sen förstärka genom att gå runt med rökelse, eld och saltvattnet. Då har man förstärkt cirkeln gånger tre och man kan vara säker på att den skyddar ganska så bra från ovälkomna energier och andar.
  • Nu är det dags att åkalla de olika elementen. Hur man gör här är djupt personligt så jag tänker inte skriva så mycket om det. Jag börja öster, sen söder, sen väster och sist norr. Hur och var man börja bruka skilja från tradition till tradition och likadant är det med hur man placera de olika elementen.
  • Efter elementen så åkallar man guden och gudinnan. Här kan man välja om man vill göra en lång eller kort åkallan. Jag bruka vara relativt kort i min åkallan men jag vet de som har rena dikter och sånt där.
  • Sen så kommer själva ritual delen, här kommunicera man oftast med gudarna, kanske framför en liten pjäs (om man är många), sjunger, dansar, meditera och utför magi. Hur man gör ritualdelen är beroende på om det är fullmåne eller om det är en högtid. Vid fullmåne uppmärksammar man fullmånen och vid högtiderna fira man just högtiderna. Jag brukar meditera och på så sätt kommunicera med mina gudar och med min guide. Nu på den senaste tiden har jag också börjat att sjunga och dansa lite men det är inte mycket. Ibland händer det också att någon av förfäderna kommer på besök och då brukar jag bara välkomna dem.
  • Sist innan man avslutar själva cirkeln så kommer den så kallade enkla festen. Det innebär att man jordar sig genom att äta och dricka någonting som gott. Dock så ska man tänka på att ge den första biten och slurken av drickan som ett offer till gudarna eftersom det anses som artigt.
  • Nu är det dags att avsluta cirkeln. Det kan man antingen göra genom att dra in cirkeln genom armen och ner i jorden igen eller låta den lösas upp av sig själv. Men innan dess tänk på att säga adjö och tacka för den tid du fick tillsammans med gudarna och elementen.

Hoppas ni får användning av mallen och har nytta av den. Om ni har några frågor så är det bara att lämna en kommentar och fråga. Jag svarar så gott jag kan. :)

 
 
Lilitha

Lilitha

14 mars 2011 13:26

Det var fint och bra formulerat. Du har en väldigt fin och intressant blogg. Jag kommer att länka från min blogg till din... Hoppas det är ok.

Kram Söta häxvän
Lilitha

http://lilitha.blogg.se

Madeleine Gustavsson

14 mars 2011 22:32

Ja absolut det är mer än okej, blir så glad så :)

Kramisar

&

Blessed be

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Gustavsson - 9 juni 2011 18:43

Ibland så händer det så mycket här i världen och nu händer detta. Jag har bestämt mig för att starta upp min egna hemsida och har därmed bestämt mig för att starta upp en blogg där i stället. För er som vill följa med mig dit så är adressen, www.isme...

Av Madeleine Gustavsson - 4 juni 2011 11:33


      Igår så gjorde jag ett hårspänne med några fjädrar. Hårspännet var väl sådär, så jag ska göra om det. Ska sätta fast fjädrarna i ett par hårnålar i stället.    Sen när det är färdigt så är det bara trumman som fattas <3 ...

Av Madeleine Gustavsson - 2 juni 2011 18:51


         Jag älskar att gå barfota. Det är helt underbart att känna moder jord under mina fötter. Det är helt underbart att känna hur hon stödjer mig när jag vandra runt i min egna lilla värld.    Jag vill passa på och tipsa om en artike...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 14:03


Igår när jag var ute och gick så såg jag den här symbolen på himlen. Har inte en aning om vad den betyder, men jag tror att gudarna försöker att tala om någonting för mig. Frågan är bara vad? vad tro ni?   ...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 00:24


  Ikväll hade jag en riktigt riktigt magisk afton. Jag var på möte med Xtravaganzan och på vägen hem så passade jag på att betrakta himlen medan jag gick. Fick direkt svar på den frågan som jag ställde mig,  vilket glädjer mig. När jag kom hem så gic...

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards