ayanna

Direktlänk till inlägg 25 april 2011

Recept på maskros olja

Av Madeleine Gustavsson - 25 april 2011 21:12

Jag blev ombed att skriva det recept på den olja som jag gjorde under dagen. Ingenting komplicerat, hur lätt som helst men det gäller att ha lite tålamod.


Vad som behövs:

      • ett knippe med maskrosor
      • en glasburk av något slag
      • olja, det ska enligt andra gå bra med vanliga olivolja, men eftersom den har en tendens att dofta ganska så starkt så väljer jag att göra mina oljor baserade på sesamolja. Finns att köpa hos www.crearome.se
      • en pinne som man kan röra runt med.

Hur man gör, steg för steg:

  • Plocka de maskrosor som du anser dig behöva. Om det blir lite för mycket kan du alltid torka dem och använda vid senare tillfälle.
  • Noppa av stjälkarna och släng bara ner själv blomdelen i glasburken.
  • täck blommorna med olja och rör försiktigt om med pinnen så att alla blommor täcks av oljan. Om dem inte gör de kan blommorna mögla och det luktar inte angenämt.
  • stäng glasburken, ställ den någonstans där det är soligt men inte allt för mycket sol och låt blommorna dra. Den första veckan ska man röra om i oljan minst en gång om dagen för att den inte ska mögla, För att vara på den säkra sidan kan man alltid tillsätta lite e-vitamin, som fungera som en slags konservator. E-vitamin hittar man på de flesta hälsokost affärer.
  • Låt sen blommorna dra i oljan i ca 6 veckors tid. Under den här tiden kan du också ta ut blommorna, sila oljan och lägga dit nya blommor men det är helt upp till dig

Jag älskar att göra oljor och diverse saker och kan inte vänta tills jag kommer att få sätta fingrarna i sommarens underbara örter. <3



 
 
Miiiin

Miiiin

25 april 2011 23:37

Gud vad roligt, tack!<3

http://fullinsyn.blogg.se

Madeleine Gustavsson

26 april 2011 15:17

Var så lite så :) hoppas du får nytta av din olja, och du, tveka inte att fråga mig om det är någonting? Ja hjälper så gärna till om jag kan :)

 
Hannes

Hannes

26 april 2011 13:05

Coolt, jag visste att man kunde göra egen olja så där bara.

http://recept-kakor.se

Madeleine Gustavsson

26 april 2011 15:18

Jodå det går så bra så :) det mesta kan man faktiskt göra själv. Du kan tex göra dina egna tvålar m.m Jag testa och gör själv det mesta som jag tycker verka intressant :) roligt och ekologiskt är det :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Gustavsson - 9 juni 2011 18:43

Ibland så händer det så mycket här i världen och nu händer detta. Jag har bestämt mig för att starta upp min egna hemsida och har därmed bestämt mig för att starta upp en blogg där i stället. För er som vill följa med mig dit så är adressen, www.isme...

Av Madeleine Gustavsson - 4 juni 2011 11:33


      Igår så gjorde jag ett hårspänne med några fjädrar. Hårspännet var väl sådär, så jag ska göra om det. Ska sätta fast fjädrarna i ett par hårnålar i stället.    Sen när det är färdigt så är det bara trumman som fattas <3 ...

Av Madeleine Gustavsson - 2 juni 2011 18:51


         Jag älskar att gå barfota. Det är helt underbart att känna moder jord under mina fötter. Det är helt underbart att känna hur hon stödjer mig när jag vandra runt i min egna lilla värld.    Jag vill passa på och tipsa om en artike...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 14:03


Igår när jag var ute och gick så såg jag den här symbolen på himlen. Har inte en aning om vad den betyder, men jag tror att gudarna försöker att tala om någonting för mig. Frågan är bara vad? vad tro ni?   ...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 00:24


  Ikväll hade jag en riktigt riktigt magisk afton. Jag var på möte med Xtravaganzan och på vägen hem så passade jag på att betrakta himlen medan jag gick. Fick direkt svar på den frågan som jag ställde mig,  vilket glädjer mig. När jag kom hem så gic...

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards