ayanna

Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Jag är en aspergerare, ja det är jag!

Av Madeleine Gustavsson - 26 april 2011 16:15

Jag vet inte om jag har skrivt om detta ämne innan men jag gör det nu. Jag har aspergers syndrom och för er som inte vet vad det är så ska jag härmed förklara.



Aspergers syndrom tillhör de så kallade neuropsykriatiska funktionsnedsättningarna, där bland annat tourettes och autism ingår. Att ha aspergers innebär inte att man är dum i huvudet eller på något annat sätt behövs ses som en icke fungerande människa. TVÄRTOM VI ÄR MYCKET KOMPETENTA PÅ DET SOM VI ÄR INTRESSERADE AV OCH ÄR DÄRMED MED ETT STORT PLUS FÖR SAMHÄLLET. 


Symtom:

  • Man har svårt att hantera känslor och uppfatta subtila signaler från andra Känslor är rena vetenskapen för våran del. Vi kan inte ens förstå våra egna känslor och då undra man med automatik hur ska vi då kunna förstå hur andra tänker och reagera? Att se hur andra tänker är det inte tal om eftersom vi inte kan uppfatta att andra huvudtaget har känslor. Jag vet att det kanske låter känslokallt men det är så jag är. Jag kan inte se någon skillnad på om folk är riktigt arga, ledsna eller bara irreterade. Det är en hel vetenskap för min del.
  • Man har svårt att hantera alla intryck. Det vill säga: En normal (ush vad jag hatar det ordet!!!) person kan hantera intyck och sortera bort dem som dem inte behöver. Detta sker helt omedvetet i deras hjärnor, det är hjärnan som hantera allt vad det gäller intryck och insamlande av information. Jag, tex, kan inte sortera mina intryck som fullkomligt rasar in från ögon, hud och tunga. Det går bara inte, vilket i sin tur leder till att jag är trött hela tiden och lider av en så kallad overload.
  • Vi kan ses lite om äldre än vad vi egentligen är. Ger ett så lkallat lillgammalt intryck.
  • Betraktas lite som en professor av de i närheten, heheh här kan jag direkt intyga att det stämmer för min del. Jag älskar att samla på mig kunskap om allt o hans moster, i förhoppningen att jag en dag kommer att ha användning för min något udda kunskap ;P
  • Lever sin egna lilla värld, ja det kan man väl säga att jag gör när jag är sur eller deprimerad eller bara vill fly verkligheten för en stund.
  • Begränsade och egen artade intressen..... hmmmm ja vad ska man skriva där tro.... hmmmm... egenartade intressen ja de kan man ju lugnt säga att jag har. Nu menar jag inte shamanism eller häxkonster (som är en stor del av mitt liv) utan det faktum att jag älskar turtles och kan allt om dem... hahah...
  • Man har lätt att lära sig stora mängder fakta men har sen svårt att berätta varför man lärde sig just dessa och hur man sen ska kunna använda sig av den.
  • Här kommer en riktigt rolig grej, enligt mitt tycke, vi har svårt att uppfatta metaforiska uttryck. Vad jag menar med metaforiska uttryck är alltså sådana som "vi hoppar över fikat". Jag har fått träna mig till att inte ta dessa uttryck som bildliga, vilket in sin tur innebär att jag inte missförstå dem, men när det kommer nya uttryck som jg inte har hört innan så kan det uppstå en himla massa roliga och icke roliga situationer.
  • Vi har en tendens till att tala med formellt uttryck och kan ibland till och med hitta på egna ord och uttryck.
  • Har annlunda röst eller tal, här kan jag inte uttrycka mig eftersom jag inte kan uppfatta om jag talar entonigt eller inte. Men jag tror inte att jag gör det. Det får familjen och de kompisar som vill, kommentera om.
  • Utrycker ofrivilliga ljud
  • Har en ojämn kurva var det gäller begåvningar och icke begåvningar. Jag tex är mycket bra på att skriva och kommunicera med folk medan jag hatar allting som har med matte och göra.
  • Vi talar, talar och talar men har svårt att avbryta oss själva och lyssna på andra. Jag har själv den tendens, men ni som råkar ut för det nästan dagligen, måste veta att jag absolut inte gör så för att verka arrogant eller för att jag inte lyssnar på er, FÖR DET GÖR JAG, men det är bara en del av den jag är och en av de större svårigheter som jag har att tampas med. Men jag försöker så gott jag kan.
  • Saknar empati, förmågan att ha en inlevelse, jag kan kanske inte förstå hur andra se och tänker om saker och ting men det behöver inte betyda att jag inte kan känna för den personen , för det kan jag.
  • Gör naiva och pinsamma påpekanden, är jag inte medveten om att jag har gjort men det har jag säkert..
  • Har avvikande blickkontakt...  OOOOOOOOOOOOOOO JAAAAAAAA  det kan man lugnt säga att jag har. Nu har jag övat mig att möta folks ögon men ack så obehagligt jag tycker att det är... det är som att titta in i någon annans själ och upptäcka deras möra hemligheter, vilket jag absolut inte vill göra..
  • Vill umgås med folk, men på sina egna vilkor. Vad innebär det här då? jo vi som har aspergers tycker allt som oftast att det är lättare att umgås med folk om det sker på våra vilkor, dvs om vi har bestämt det. Jag har inte någon större svårighet med att umgås med folk men det ska helst ske nr jag känner att jag kan och orka.

Många av de symtomen som jag skriver om där uppe och som jag kommentera, har jag tagit från boken "om aspergers syndrom, en handledning för lärare" skriven av Tony attwood. Men eftersom en del av de symtomen eller kriterier som han kallar det för var inriktade på barn (varför i hela världen ska det vara så sjukt svårt för forskarna att skriva rapporter som är inriktade på vuxna med aspergers syndrom för? för all forskning som sker angående aspergers sker på pojkar i åldern 1- 20 ungefär, då börja man undra, vart tog flickorna vägen??) så har jag valt att bara ta med de viktiga, allt för att ni ska få ett hum om hur saker och ting fungera för mig och de som har samma problem som jag. FAST JAG VILL INTE KALLA DET FÖR PROBLEM eftersom det ger en så negativ klang på det hela. I stället för att man som person ska se problemenen man har så kan man se de förmågor man har i stället, för de finns där, det lovar jag.


Jag skrev av mig detta för att jag vet att det finns läsare där ute som inte vet vad aspergers är och vad det innebär att ha det. Min ambition är att komma ut i samhället och öka kunskapen om aspergers, och andra funktionsnedsättningar, och därmed öka samhällets respekt och kunskap.!


Nu på torsdag ska jag dessutom har en föreläsning för en grupp med studenter, om funktionshinder och sex, klockan 17.30 - 20.30 Jag ser verkligen fram emot den och hoppas att jag åtminstone kan bidra med någonting.


 
 
Korpöga

Korpöga

26 april 2011 17:45

Ett mycket viktigt inlägg!! Och bra skrivet! I framtiden borde vi ändra order "funktionsnedsättningar" till funktionsförutsättningar, för funktionen är ju inte alltid nedåt - det är ju så att vi alla, även "normal-störda", har olika förutsättningar (varav min erfarenhet är att normala ibland är mer "störda" än ex. en utvecklingsstörd).

De symtom som du skriver för aspergers kan nog många känna igen igen sig i - det är ju ganska vanliga saker, bara det att i vissa fall är de tydligare eller att en person har flera/alla av dem. Jag känner ju igen mig i alla allt för väl och jag vet att jag kan agera "knäppt" (kanske har jag asperger bara det att jag aldrig fått diagnosen)

Får jag ställa väldigt personliga frågor? När fick du veta att du hade aspberger, och blev det bättre efter att du fick diagnosen (pga mer kunskap om dig själv)?

Lycka till med föreläsningen! Så modig du är! Jag slår vad om att du kommer bidraga med mer än du kommer märka, du kommer nog sätta igång många tankar hos andra. Magisk kram!

http://www.muninkorpvinge.blogspot.com

 
Miiiin

Miiiin

26 april 2011 17:52

Gud vad spännande att höra en föreläsning, blir lite svårt att ta sig dit bara :(
Jag känner igen mig i så mycket av symptomen på aspbergers, utan för att den delen ha diagnosen, men det visar bara att många psykiska sjukdomar faktiskt går hand i hand med varandra. Och vi är inte freaks på något sätt" haha ;) Tvärtom verkar du vara en fantastisk person och nu när jag ska börja experimentera med oljor och tvålar och så så kommer du vara den första jag frågar ;)

Ta hand om dig!
Kramar

http://fullinsyn.blogg.se

Madeleine Gustavsson

26 april 2011 22:01

jag fundera på om jag någon gång i framtiden ska kunna spela in en föreläsning som jag kan lägga ut via nätet, men det lär nog inte bli än på ett tag´...

Nästan alla psykiska besvär och funktionsnedsättningar går hand i hand med varandra. För att man ska kunna se skillnaderna på de flesta funktionsnedsättningar så måste man nästan ha en utbildning eller ha det själv. Nej nej vi är verkligen inga freaks, även fast vi ibland kanske kan ses som sådana. Ja kan det i alla fall. Tack för dina fina ord :)

 
Lilitha

Lilitha

26 april 2011 19:21

Verkligen härligt att du berättar detta. Men hur det än är så har vi alla vår konstigheter för oss. Bara det att vissas är lättare att se... Tänker på mig själv som är diagnoserad Paniksyndrom och GAD, Generaliserad ångest. Inget som direkt syns på mig, men det finns där omkring mig jämt och plågar mig hela tiden....och mest på nätterna när jag ska sova. Såpass mycket så att jag är sjukskriven just nu. Men man får försöka att göra det bästa av situationen...

Lyvka till med föreläsningen.

Kram söta du, och tack för att du berättade.
Lilitha

http://lilitha.blogg.se

Madeleine Gustavsson

26 april 2011 21:51

Jo vi har ju det. Jag vet lite hur det känns eftersom jag har panikångest och depression också. Tackar så mycket :) ja hoppas verkligen det går bra :)
Kramisar

 
Nova

Nova

26 april 2011 19:32

Vad intressant att läsa! Jag är säker på att du kan bidra med mycket på föreläsningen. Lycka till! Förresten, har du haft diagnosen länge?

http://tarotblogg.se

Madeleine Gustavsson

26 april 2011 21:48

Tack :) ja har haft en diagnos hela mitt liv men just diagnosen aspergers har jag haft sen 17-18 års åldern.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Gustavsson - 9 juni 2011 18:43

Ibland så händer det så mycket här i världen och nu händer detta. Jag har bestämt mig för att starta upp min egna hemsida och har därmed bestämt mig för att starta upp en blogg där i stället. För er som vill följa med mig dit så är adressen, www.isme...

Av Madeleine Gustavsson - 4 juni 2011 11:33


      Igår så gjorde jag ett hårspänne med några fjädrar. Hårspännet var väl sådär, så jag ska göra om det. Ska sätta fast fjädrarna i ett par hårnålar i stället.    Sen när det är färdigt så är det bara trumman som fattas <3 ...

Av Madeleine Gustavsson - 2 juni 2011 18:51


         Jag älskar att gå barfota. Det är helt underbart att känna moder jord under mina fötter. Det är helt underbart att känna hur hon stödjer mig när jag vandra runt i min egna lilla värld.    Jag vill passa på och tipsa om en artike...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 14:03


Igår när jag var ute och gick så såg jag den här symbolen på himlen. Har inte en aning om vad den betyder, men jag tror att gudarna försöker att tala om någonting för mig. Frågan är bara vad? vad tro ni?   ...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 00:24


  Ikväll hade jag en riktigt riktigt magisk afton. Jag var på möte med Xtravaganzan och på vägen hem så passade jag på att betrakta himlen medan jag gick. Fick direkt svar på den frågan som jag ställde mig,  vilket glädjer mig. När jag kom hem så gic...

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards