ayanna

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Madeleine Gustavsson - 13 januari 2011 23:44


   Just nu så håller jag på och läsa den kända boken the golden bough. Riktigt bra bok enligt min mening, men dock ingenting för de har lite svårt att läsa. Språket är översatt på äldre svenska så det tar lite längre tid att läsa den eftersom man måste tänka på vad som menas, men trots det så är den riktigt riktigt bra. Fullkomligt fullproppad med olika seder, myter och traditioner från olika delar av världen. James, författaren, skriver också om magi, där han delar upp magin i två olika kategorier, sympatiös magi och kontagiös magi. Sympatiös magi innebär att lika ger lika, tex om man har ont i en tand så ska man placera tanden i ett träd för att låta trädet ta över sjukdomen, och kontagiös innebär att magikern kan använda sig av någonting från en person för att skada den här, tex nagelavklipp, hårstrån, ben eller någonting annat som har tillhört personen en längre tid. Här gäller principen att offrets energi har överförts på saken och att man därmed kan använda sig av den i magiskt arbete,


Det är så långt som jag har kommit än så länge, men jag ser verkligen fram emot att få läsa resten av boken eftersom han också skriver om trädandar, olika myter, gudar/gudinnor och till och med olika besvärjelser. En del av dessa besvärjelser verka dock vara av svart magi typ så det är ingenting som jag ska använda mig av. Det kan dock vara intressant  att veta i fall man någon gån skulle behöva försvara sig, vilket jag verkligen inte hoppas. Men som sagt jag ser verkligen fram emot att få läsa ut boken och berätta en del av det som står i den.

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards