ayanna

Alla inlägg den 10 januari 2011

Av Madeleine Gustavsson - 10 januari 2011 21:52

  

Som ni alla vet så läste jag för ett tag sen en bok som heter I shamanens cirkel (entering the cirkel har jag för mig att den heter på engelska). Den är skriven av Olga Kharitidis och handlar om hennes resa till en liten by långt upp i Ryssland. En resa som kom att förändra saker och ting för henne ganska så grundligt. Jag har valt 3 citat från boken som jag kommer att grunda de 3 kommande inläggen på, eftersom det är citat som jag tycker att alla ska ta vara på och tänka på.

 

Det första citatet behandlar den förändring som vi alla är på gång att inträda i.

 

"Ditt folk kommer att gå igenom stora förändringar på det personliga planet. Det kan verka som om världens ände står för dörren. På många sätt stämmer det, för mycket av den gamla världen kommer att ersättas av ett nytt slags tillvaro. Varje individs psykologiska struktur kommer att förändras på ett mycket genomgripande sätt, för den gamla verklighetsmodellen kommer inte längre att räcka till. Ditt folk kommer att uppleva och lära sig förstå en annan sida av sin natur. Det kommer att ske på olika för varje person. För somliga kommer det att vara enkelt och ske nästan från den ena stunden till den andra. Andra kommer att behöva kämpa sig igenom smärta och påfrestningar. Det kommer till och med finnas människor som är så djupt rotade i era gamla verklighetslagar att de inte kommer att märka någonting alls " (Olga Kharitidi, Shamanens cirkel, sid 169)

 

Det här var en av de många citat som fick mig att riktigt tänka efter. Den förändringen som vi redan står under är förmodligen den som det pratas om i texten. Vilken förändring undrar ni då? Som ni alla förmodligen redan vet så ska världen förändras på ett sätt eller annat under 2012. Om detta kommer att ske genom att världen går under eller genom naturkatastrofer är det ingen som vet. Personligen så tror jag precis som i texten att förändringen kommer att ske psykiskt och inte fysiskt. Vi kommer att bli mer medvetna om oss själva men också om de varelser och världar som faktiskt finns runt omkring oss. Vi kommer helt enkelt att se på saker och ting på ett helt annat sätt än vad vi kanske ha gjort innan. Men för att den ska kunna ske så måste vi vara öppna och kanske till och med villiga för den. Det är så jag uppfattar den sista meningen, att dem som inte märker av den är dem som helt enkelt inte är öppen för den. Jag hoppas verkligen att ni förstå vad jag menar.  

Vad tror ni? Hur kommer den här förändringen att ske? Kommer den att vara så våldsam som den skildras i tex filmen 2012 eller kommer den ske på ett mer psykiskt plan?

Ask

Av Madeleine Gustavsson - 10 januari 2011 19:28


Användning förr och nu: Eftersom askens trä är starkt och segt så ska det enligt Tillhagen har passat bra i forna tiders höggafflar, grepar, räfsor och yxor. Det ansågs också, genom hela norden, vara ett mycket gott kreaturs foder.


Medicinsk användning: Asken ansågs vara ett bra botemedel emot ormbett. antingen kunde man göra ett avkok på dess bark men också binda asklöv runt såret. I tyska Preussen använde man också askens saft och gav till den som hade haft oturen att bli biten av en orm. Om man mosar barken och den mossa som växer på den så ska det stilla blodflöde, dvs om man gräver ner mossbiten och mossan efter att man har använt den så att inte solen lyser på den. Asken ska också vara bra emot svindel och för att den ska hjälpa mot denna åkomma så kan man lägga ett litet asksågspån i en sup och dricka.


"I England och Frankrike botar man feber ch tandvärk genom att klippa naglarna på fingrar och tår ooch gräva ner avklippet under ett askträd. Man trodde nämligen att under askar brukade häxorna ha sina sammankomster, och en gammal myt påstår ju, att häxorna måste bära alla nagelbitar , som inte är skurna i tre delar , till djävulen, sin herre och mästare. Naglarna skulle han ha för att laga sina skor med, men det sägs, at när fan var på gott humör, kunde han slänga en näve nagelklipp till sina häxor. Även de behövde ju laga sina skor, så som de flängde och for för att ställa till allsköns elände för människorna" (C. Tillhagen skogarna och träden)  


Myter: I den nordiska mytologin talar man om att människorna skapades ur två askar, ask och embla. Man talar också om att den ack så kända yggdrasil ska ha varit av arten ask. Detta gjorde att människorna hade en stor vördnad för det träd som bar (jag skulle personligen säga bära eftersom jag anser att yggdrasil finns som metafor men eftersom jag vill vara så obejktiv som möjligt så väljer jag att skriva bar) upp deras värld.  

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards