ayanna

Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Ask

Av Madeleine Gustavsson - 10 januari 2011 19:28


Användning förr och nu: Eftersom askens trä är starkt och segt så ska det enligt Tillhagen har passat bra i forna tiders höggafflar, grepar, räfsor och yxor. Det ansågs också, genom hela norden, vara ett mycket gott kreaturs foder.


Medicinsk användning: Asken ansågs vara ett bra botemedel emot ormbett. antingen kunde man göra ett avkok på dess bark men också binda asklöv runt såret. I tyska Preussen använde man också askens saft och gav till den som hade haft oturen att bli biten av en orm. Om man mosar barken och den mossa som växer på den så ska det stilla blodflöde, dvs om man gräver ner mossbiten och mossan efter att man har använt den så att inte solen lyser på den. Asken ska också vara bra emot svindel och för att den ska hjälpa mot denna åkomma så kan man lägga ett litet asksågspån i en sup och dricka.


"I England och Frankrike botar man feber ch tandvärk genom att klippa naglarna på fingrar och tår ooch gräva ner avklippet under ett askträd. Man trodde nämligen att under askar brukade häxorna ha sina sammankomster, och en gammal myt påstår ju, att häxorna måste bära alla nagelbitar , som inte är skurna i tre delar , till djävulen, sin herre och mästare. Naglarna skulle han ha för att laga sina skor med, men det sägs, at när fan var på gott humör, kunde han slänga en näve nagelklipp till sina häxor. Även de behövde ju laga sina skor, så som de flängde och for för att ställa till allsköns elände för människorna" (C. Tillhagen skogarna och träden)  


Myter: I den nordiska mytologin talar man om att människorna skapades ur två askar, ask och embla. Man talar också om att den ack så kända yggdrasil ska ha varit av arten ask. Detta gjorde att människorna hade en stor vördnad för det träd som bar (jag skulle personligen säga bära eftersom jag anser att yggdrasil finns som metafor men eftersom jag vill vara så obejktiv som möjligt så väljer jag att skriva bar) upp deras värld.  

 
 
mångudinnan

mångudinnan

11 januari 2011 00:03

det jag skrev de du skrev på var i dikt form
läs de jag skrev idag som svar
sen så menade jag att jag villle ha din åsikt i mina andra tidigare inlägg
om spåkonst kurser annat
vad du anser om de
hittade bilden på nätet tyckte mycket om den passade min blogg bra
ser du gjort fint här i din blogg
hoppas få se mer av dig i min blogg
allt gott välmött
vänligen mångudinnan

http://www.selenesblogg.blogspot.com

 
Lilitha

Lilitha

11 januari 2011 14:49

Shamani är något som intresserar mig mycket, å som jag måste läsa mera om. Kram Lilitha

http://htpp://lilitha.blogg.se

 
Ariadna

Ariadna

12 januari 2011 16:28

Du vet det redan, men jag älskar dina inlägg om träden ;)

Kramar och Var Välsignad!

http://dimmornasdotter.bloggplatsen.se

 
cilla

cilla

12 januari 2011 22:20

du är alltid välkommen in till mig, vintern är inte min favorit eftersom jag sitter i lastbil och det är kallt och rå¨tt ute men visst finns det positivt också om vintern. fin blogg du har skall kolla in den nu. kramisar

http://wiccankraft.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madeleine Gustavsson - 9 juni 2011 18:43

Ibland så händer det så mycket här i världen och nu händer detta. Jag har bestämt mig för att starta upp min egna hemsida och har därmed bestämt mig för att starta upp en blogg där i stället. För er som vill följa med mig dit så är adressen, www.isme...

Av Madeleine Gustavsson - 4 juni 2011 11:33


      Igår så gjorde jag ett hårspänne med några fjädrar. Hårspännet var väl sådär, så jag ska göra om det. Ska sätta fast fjädrarna i ett par hårnålar i stället.    Sen när det är färdigt så är det bara trumman som fattas <3 ...

Av Madeleine Gustavsson - 2 juni 2011 18:51


         Jag älskar att gå barfota. Det är helt underbart att känna moder jord under mina fötter. Det är helt underbart att känna hur hon stödjer mig när jag vandra runt i min egna lilla värld.    Jag vill passa på och tipsa om en artike...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 14:03


Igår när jag var ute och gick så såg jag den här symbolen på himlen. Har inte en aning om vad den betyder, men jag tror att gudarna försöker att tala om någonting för mig. Frågan är bara vad? vad tro ni?   ...

Av Madeleine Gustavsson - 31 maj 2011 00:24


  Ikväll hade jag en riktigt riktigt magisk afton. Jag var på möte med Xtravaganzan och på vägen hem så passade jag på att betrakta himlen medan jag gick. Fick direkt svar på den frågan som jag ställde mig,  vilket glädjer mig. När jag kom hem så gic...

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards