ayanna

Alla inlägg den 5 februari 2011

Av Madeleine Gustavsson - 5 februari 2011 16:01

Jag håller på och läsa denna underbara boken. Trots att jag inte har läst färdigt den så känner jag att jag måste få skriva av mig angående den. Jag har inte testat övningarna än eftersom jag inte har kommit så långt än men jag kommer dit förr eller senare. Det som jag skulle vilja säga är att jag känner så väl igen mig i deras beskrivning av hur världen egentligen ser ut. För min del så är världen uppstöd av yggdrasil, som egentligen är en slags metafor. Vad det skulle vara en metafor för vet jag inte riktigt. Jag har planer på att rita upp en bild eller en tavla som är baserad på Farrar och Bones beskrivning av hur världen verkligen ser ut.


Det som fashinera mig mest är det dem skriver om hur psyket fungera och hur det är uppbyggt i de olika stegen, undermedvetna, jaget och överjaget. I det undermedvetna finns våra basala instinkter, så som äta, para oss osv, i jaget finns själva personligheten men också de lagar och regler som reglera det undermedvetna och i överjaget finns den del av oss som verkligen är oss och en kontakt mellan oss och det gudomliga. Här, precis som i allt annat, så gäller det att ha en slags balans. Jag kan ha missuppfattat allting så om det är någonting som inte alls stämmer så var inte rädda för att kommentera!


Ärligt talat så har jag läst om detta innan (på gymnasiet) men då förstod jag inte alls vad dem menade med de olika stegen, de var som en outforskad värld för mig men nu så förstår jag mycket väl vad det innebär och hur det ser ut.


De skrev också om animus och anima och hade ying och yang som exempel vilket gjorde att min bild av just ying och yang blev mycket bredare. För er som inte vet vad animus eller anima är så animus den kvinnliga delen av mannens själ och anima den manliga delen av kvinnans själ. Vi har alla egenskaper av det andra könet i oss men hur vi väljer att behandla dessa är individuellt.


Hur resan in i de olika världarna går, ja det får ni reda på framöver :) Jag ska snart ut i världen och njuta av de vindar som guden Enlil (babylonisk/assyrisk gud som bestämmer över vindarna) rör upp :)

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards