ayanna

Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Madeleine Gustavsson - 15 maj 2010 13:47

  

 

Nu vet jag att jag kommer in på ett ämne som man kan diskutera i många led, världens uppdelning av ondska och godhet. Personligen så tycker jag inte riktigt om den syn på ondska som folk i allmänhet verka ha. Vad har dem då för syn på ondska vs godhet? Jo först och främst att ondskan är någonting som är dåligt och ska bort med detsamma och att godhet är någonting som ska bestå. Ondska personifieras som mörkt, kallt, blött och otäckt och godhet som någonting som är varmt, ljust och lite hemtrevligt. Det som jag har nämt här är ett ganska så klart exempel på någonting som kallas för polaritet. I Kristendomen så anser man bland annat att kvinnan är dålig mycket på grund Eva som käkade av kunskapens träd och drev mannen ner i samma fördärv. Denna syn på kvinnan och dess fördärvande egenskaper är ju någonting som lever kvar även idag. Detta tro jag är  en stor orsak till att både kvinnor och män vänder sig emot kristendomen och tillbaka till hedendomen. De är helt enkelt trötta på de diskrimineringar som förekommer.

 

Aja men tillbaka till ämnet. Jag anser själv att man inte kan klara sig utan ondska. Den är en naturlig del av oss som vi måste bejaka och inte se bort ifrån. För utan ondska så kan man inte uppleva godhet och utan godhet så kan man inte uppleva godhet. Vi är helt enkelt beroende av den men det behöver ju inte betyda att man ska leva utefter dess normer, bara betrakta dem och lära sig av dem för att sen kunna samla på sig god karma. Ondska och godhet är naturlig del av våra liv och att utesluta någon av dem kommer att leda till ett liv i obalans. Vi måste då ha både och kan inte ta bort något av det, livet fungera inte så...

 

 

Av Madeleine Gustavsson - 15 maj 2010 13:18

Idag så har jag valt att lägga upp lite bilder så att ni alla få ser saker som betyder mycket för mig. Tyvärr så har jag ingen jätte bra bild på sambon...

Här är min och sambons underbaring nummer 1, Rocky.. Älska honom!


Här har Rocky krupit in under täcket.. han är så ofantligt söt på den här bilden..

 

Som ni säker ser så älskar jag att pyssla. Dessa tre masker är från vänster: gudinnan i hennes månaspekt, pan och min skyddsgudinna Aya.

 

Älskar solnedgångar.. det e nåt av det underbaraste man kan se p¨å :)


   

Här är älsklingen nummer 2 när han ligger i sin något för liten korg i köket..


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Tidigare år

English

Fråga mig

15 besvarade frågor

Gästbok

Länkar

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Omröstning

Vilken religion anser du att du tillhör?
 Ingen, är ateist
 Är inte riktigt säker
 Min egen
 Wicca
 Buddhism
 Hinduism
 Kristendom
 Islam
 Judendomen
 Nyhedendomen
 Shintoismen
 Gnosticism
 Min tro står inte med här

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards